El Museu del Ciment Asland de Castellar de n’Hug integra un molí de clínquer

El Museu del Ciment Asland de Castellar de n’Hug ha integrat un molí de clínquer al seu conjunt museístic. Amb aquesta actuació, el Museu incorpora una peça fonamental per comprendre el procés d’elaboració del ciment.

La peça prové d’una donació de l’empresa Beton Catalán, SA al Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC), que l’ha destinat al Museu del Ciment Asland de Castellar de n’Hug. El molí havia estat en funcionament a l’empresa Cabi, a l’antiga fàbrica de ciment de La Consolació, al terme municipal de Cercs (Berguedà) fins l’any  1989 en què l’empresa va cessar la seva activitat.

El molí incorpora una bomba de flux i es compon d’un cos cilíndric, de 10 metres de longitud i 2 metres de diàmetre aproximadament, en el qual es triturava clínquer per a l'obtenció de ciment. El clínquer és un material de construcció que s’obté de calcinar els principals constituents del ciment fins a la fusió parcial. Després de refredar-se, es mol, es barreja amb guix i es tritura per obtenir el producte final: el ciment.

La col·locació del molí a l’entrada del Museu ha culminat una operació de càrrega, transport i instal·lació d’una complexitat considerable. Les tasques de col·locació i instal·lació del molí han comptat amb l’assessorament tècnic de l’empresa LafargeHolcim (fàbrica de Montcada i Reixac), que col·labora també amb el Museu en altres temes relacionats amb el món del ciment.

El Museu del Ciment

La fàbrica de ciment Asland, situada al paratge del Clot del Moro, en el municipi de Castellar de n’Hug, es va tancar a la dècada dels anys setanta del segle XX. Les restes avui visibles encara posen de manifest l’espectacularitat d’un dels conjunts fabrils més increïbles de la industrialització catalana, emmarcat en un singular entorn natural. La fàbrica va iniciar l’any 2002 un nou recorregut, convertint-se en el Museu del Ciment Asland de Castellar de n’Hug, gràcies a la creació d’un centre d’interpretació i a un itinerari extern per les ruïnes industrials de la fàbrica.

El conjunt industrial cimenter Asland és una de les tres seus del Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (mNACTEC) i forma part del seu Sistema Territorial, integrat per 26 centres que expliquen la industrialització a Catalunya. L’any 2005 va ser declarat Bé Cultural d’Interès Nacional per la Generalitat de Catalunya.