El Museu del Ciment Asland de Castellar de n’Hug obre un nou espai museogràfic amb un forn de proves de ciment

El Museu del Ciment Asland de Castellar de n’Hug ha inaugurat un nou espai museogràfic que incorpora un forn de proves per a l’obtenció del clínquer. Es tracta d’un forn semiindustrial fabricat el 1967 a la fàbrica Asland i que ara ha estat restaurat.

En el nou espai, els visitants del museu poden posar en marxa el forn gràcies a la col·laboració de Lafarge Cementos SL, que hi ha instal·lat un motor. Els usuaris poden accionar un botó, pujar les escales per col·locar la pedra calcària i, després de girar el forn un minut, poden veure com s'obté el clínquer. D’aquesta manera poden entendre el funcionament dels forns rotatoris del ciment, que transformaven el cru (com la pedra calcària i l’argila) en clínquer, després del procés de cocció entre 1.500ºC i 1.800ºC.

El forn de proves es va construir l’any 1967 a la fàbrica del Clot del Moro i ara ha estat convenientment restaurat per tornar al seu lloc d’origen. Estava ubicat al laboratori de la fàbrica Asland i s’utilitzava en el procés de producció amb l’objectiu de realitzar els controls de qualitat corresponents.

Quan la fàbrica va tancar, el forn va ser traslladat al laboratori central d’Asland a Villaluenga de la Sagra, a Toledo. L’any 2012, el Museu del Ciment va recuperar la peça i la va traslladar a Castellar de n’Hug.