El Museu del Ciment Asland de Castellar de n’Hug, seu del Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC), està ubicat a l’antiga fàbrica cimentera Asland, al paratge del Clot del Moro. Erigida entre els anys 1901 i 1904, és una obra arquitectònica singular de primera magnitud, construïda amb pedra calcària de la zona, estructura metàl·lica i voltes de maó de pla amb ciment pòrtland, un sistema patentat als Estats Units per Rafael Guastavino.

El Museu del Ciment i el mNACTEC organitzen per segon any la jornada tècnica "La volta catalana" per potenciar i donar a conèixer el valor patrimonial d’aquesta tècnica constructiva. Les jornades volen ser un espai de reflexió entre ponents i assistents sobre la volta catalana com a cas paradigmàtic d’una tècnica tradicional vigent. S’hi abordaran temes com la importància dels materials, les particularitats del procés constructiu, la influència d’aquesta tècnica al llarg de la història, les problemàtiques al voltant de la restauració i els nous usos del patrimoni arquitectònic, així com les intervencions que s’han dut a terme a la mateixa fàbrica Asland.

ORGANITZA: mNACTEC
COORDINACIÓ: Manuel Julià i Macias

PROGRAMA II JORNADA LA VOLTA CATALANA:
SISTEMES D’INTERVENCIÓ EN VOLTES DE MAÓ DE PLA

DIVENDRES 28 DE SETEMBRE DE 2018

8.45 h   Recepció dels assistents.

9.00 h   Benvinguda i presentació institucional de la Jornada.

9.15 h   “Reflexions sobre els orígens de la volta de maó de pla als Països Catalans”, a càrrec dAntoni Conejo da Pena, Doctor en Història de l’art.

10.00 h “Els aglomerants de la volta catalana. El guix, la calç i el ciment natural”, a càrrec de Judith Ramírez i Casas, arquitecta tècnica - Laboratori de Materials EPSEB-UPC.

10.30 h “Anàlisi estructural de les voltes de maó de pla”, a càrrec de David López López, arquitecte.

11.15 h Pausa-cafè.

11.45 h “Proves de càrrega en voltes de maó de pla”, a càrrec d’Oriol Palou, arquitecte.

12.15 h “Noves alternatives per reparació de voltes amb traçats incorrectes”, a càrrec de Robert Brufau Niubó, doctor arquitecte.

12.45 h “Construcció de voltes per substitució”, a càrrec de Jorge Blasco Miguel, arquitecte.

13.30 h “Restauració de voltes de maó pla”, a càrrec de Francisco Jurado Jiménez, arquitecte.

14.15 h Cloenda.

14.30 h Dinar.

17.00 h Visita al Museu del Ciment Asland de Castellar de n’Hug.

DISSABTE 29 DE SETEMBRE DE 2018

9.00 h   Taller pràctic de voltes de maó pla, a càrrec de Jordi Domènech Brunet, mestre d’obres. Es construirà una volta a escala similar a les voltes de la fàbrica Asland. El taller estarà limitat a un màxim de 20 participants. La duració del taller serà de 6 hores, de 10 a 14 h i de 16 a 18 h.

DATES

28 i 29 de setembre del 2018

LLOC

Museu del Ciment Asland de Castellar de n’Hug
Paratge del Clot del Moro, s/n. 08696 Castellar de n’Hug (Berguedà)

PREUS

• Opció A: Jornada tècnica. Preu: 25 € | Preu estudiant: 15 € (inclou el dinar de divendres)
  • Opció B: Jornada tècnica + taller pràctic. Preu 30 € | Preu estudiant: 20 € (inclou el dinar de divendres)
  • Opció C: Taller pràctic. Preu: 20 € | Preu estudiant: 10 €

INSCRIPCIÓ I PAGAMENT

Inscriviu-vos a la jornada omplint aquest formulari.

Termini d’inscripció: fins al 21 de setembre del 2018. Aforament limitat a 40 places per a la primera jornada i a 20 places per a la segona jornada, amb assignació per ordre d’inscripció.

El pagament es farà efectiu per transferència bancària al número de compte del mNACTEC: Caixabank, S.A. "LA CAIXA" CC/IBAN: IBAN ES23 2100 5000 5102 0008 8845

A la transferència cal fer constar: en el primer camp, nom i cognoms i, en el segon, “Jornada volta catalana”. La inscripció no tindrà validesa si el pagament no s’efectua abans de l’inici de la jornada.

ORGANITZEN

COL·LABOREN

Museu del Ciment Asland Paratge del Clot del Moro, s/n 08696 Castellar de n'Hug Tel: 93 825 70 37