El Museu del Ciment Asland de Castellar de n’Hug, seu del Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC), està ubicat a l’antiga fàbrica cimentera Asland, al paratge del Clot del Moro. Erigida entre els anys 1901 i 1904, és una obra arquitectònica singular de primera magnitud, construïda amb pedra calcària de la zona, estructura metàl·lica i voltes de maó de pla amb ciment pòrtland, un sistema patentat als Estats Units per Rafael Guastavino.

El Museu del Ciment i el mNACTEC organitzen aquestes jornades per potenciar i donar a conèixer el valor patrimonial d’aquesta tècnica constructiva. Les jornades volen ser un espai de reflexió entre ponents i assistents sobre la volta catalana com a cas paradigmàtic d’una tècnica tradicional vigent. S’hi abordaran temes com la importància dels materials, les particularitats del procés constructiu, la influència d’aquesta tècnica al llarg de la història, les problemàtiques al voltant de la restauració i els nous usos del patrimoni arquitectònic, així com les intervencions que s’han dut a terme a la mateixa fàbrica Asland.

Divendres 12 de maig

08.45 h Recepció dels assistents

09.00 h Benvinguda i presentació, a càrrec del director del Museu Nacional de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya, Jaume Perarnau; el president del Consell Comarcal del Berguedà, David Font, i l’alcalde de Castellar de n’Hug, Salvador Juncà.

09.15 h La volta de maó de pla: un patrimoni universal. Manuel Fortea, professor de l’Escuela Politécnica de Cáceres. Universidad de Extremadura.

10.00 h Els materials de la volta catalana. Judith Ramírez, professora i investigadora del Laboratori de Materials de la Universitat Politècnica de Catalunya.

10.30 h La construcció tibada (1876-1910): l’aliança entre la volta de maó de pla i el ferro. Ramon Graus, professor col·laborador d’Història de l’arquitectura i la construcció a la Universitat Politècnica de Catalunya.

11.15 h Pausa-cafè

11.45 h Fonaments de l’arc armat. Lorenzo Jurina, professor del Politecnico di Milano.

12.30 h Intervencions a la Fàbrica Asland. Manel Julià, arquitecte i arqueòleg.

13.00 h Estudis de les voltes dels pavellons de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau. Miquel Llorens, professor del Departament d’Enginyeria mecànica i de la construcció industrial de la Universitat de Girona.

13.45 h Experiències pràctiques en voltes i revoltes. Pep Brazo, arquitecte tècnic, i Jordi Domènech, mestre d’obres.

14.30 h Debat, conclusions i fi de la jornada teòrica.

15.00 h Dinar (inclòs) al Museu del Ciment.

17.00 h Visita al Museu del Ciment Asland de Castellar de n’Hug.

Dissabte 13 de maig

09.00 h Taller pràctic de voltes de maó de pla, a càrrec de Jordi Domènech Brunet, mestre d’obres. Places limitades a un màxim de 20 participants. La duració del taller serà de 6 hores, de 10 a 14 h i de 16 a 18 h.

Durant el taller es construirà una escala de cargol i els participants al curs podran intervenir en la seva execució.

DATES

12 i 13 de maig del 2017

LLOC

Museu del Ciment Asland de Castellar de n’Hug
Paratge del Clot del Moro, s/n. 08696 Castellar de n’Hug (Berguedà)

PREUS

• Opció A: Jornada tècnica. Preu: 25 € | Preu estudiant: 15 € (inclou el dinar de divendres)
  • Opció B: Taller pràctic. Preu: 20 € | Preu estudiant: 10 €
  • Opció C: Jornada tècnica + taller pràctic. Preu 30 € | Preu estudiant: 20 € (inclou el dinar de divendres)
  • Opció D: Jornada tècnica + taller pràctic + allotjament en règim de mitja pensió.
    • Preus: 110,20 € (preu per persona en habitació doble/ús individual) | 99,80 €  (preu per persona en habitació doble/dues persones)
    • Preu estudiants: 100,20 € (preu per persona en habitació doble/ús individual) | 89,80 € (preu per persona en habitació doble/dues persones)

INSCRIPCIÓ I PAGAMENT

Inscriviu-vos a la jornada omplint aquest formulari.

Termini d’inscripció: fins al 8 de maig del 2017. Places limitades a 40 persones per a la primera jornada i a 20 places per a la segona jornada, amb assignació per ordre d’inscripció.

El pagament es farà efectiu per transferència bancària al número de compte del mNACTEC: Caixabank, S.A. "LA CAIXA" CC/IBAN: IBAN ES23 2100 5000 5102 0008 8845

A la transferència cal fer constar: en el primer camp, nom i cognoms i, en el segon, “Jornada volta catalana”. La inscripció no tindrà validesa si el pagament no s’efectua abans de l’inici de la jornada.

ORGANITZEN

COL·LABOREN

Museu del Ciment Asland Paratge del Clot del Moro, s/n 08696 Castellar de n'Hug Tel: 93 825 70 37