Festa Major del Clot del Moro, Diada cultural de Sant Jaume

El 25 de juliol de 1904 es posava en marxa la fàbrica Asland. El dia marca la festivitat de Sant Jaume, que es proposà com a patró de la cimentera i la Colònia Asland, i que l’empresa decidí celebrar cada any amb una gran Festa Major, ben coneguda a l’alt Berguedà! Actualment el Museu del Ciment, manté la festivitat organitzant una diada cultural amb diferents actes per a tots els públics.

DIMARTS 25 DE JULIOL

• 11:00 h – 15:00 h | Portes obertes.
    L’antiga fàbrica de ciment Asland, situada al paratge del Clot del Moro, en el municipi de Castellar de n’Hug, va funcionar de 1904 fins a 1975. Les restes avui visibles encara posen de manifest l’espectacularitat d’un dels conjunts fabrils modernistes més increïbles de la industrialització catalana, emmarcat en un entorn natural privilegiat. Actualment el conjunt està adscrit al Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC), i s’hi ubica el Museu del Ciment de Castellar de n’Hug, inaugurat l’any 2002. La fàbrica i el seu entorn van ser declarats Bé Cultural d’Interès Nacional, en la categoria de monument històric, l’any 2005.

• 11:00, 12:00 i 13:00 h | Visites guiades.

DISSABTE 29 DE JULIOL

• 10:30 h | Inauguració visites teatralitzades.
    Any 1914 a la Fàbrica Asland de Castellar de n’Hug, Joseph M. W. Stone, nascut als EUA i actual enginyer en cap de la fàbrica, rep la comitiva de visitants, amics dels amos, per tal d’explicar-los el funcionament de la fàbrica de ciment. Per poder mostrar i descriure els budells de la indústria tindrà l’ajuda de la Falgars i en Ramón, una treballadora i un treballador que les han viscut de tots colors. Viatgeu al passat del Clot del Moro per conèixer el procés de producció del ciment de la mà d’aquests tres personatges, que de ben segur no us deixaran indiferents!  (Cal reserva prèvia: reserves@museuciment.cat)

• 11:00 h – 15:00 h | L’estrany viatge del Senyor Tonet (Activitat infantil)
    Deixeu-vos fascinar pels tresors del Senyor Tonet. La vida del Senyor Tonet és fascinant. Les seves aventures són un tresor per descobrir. Des que vam conèixer la seva història, no hem pogut deixar de pensar en ell i en els seus viatges. Volem compartir les seves troballes úniques, totes les criatures màgiques que va conèixer en les seves expedicions. Estan dins de cadascun dels 10 jocs construïts amb material de desús. Entre fustes, palets i mobles antics s’amaguen els seus secrets. Cada joc en una caixa. En cada caixa, una història. I en cada història, una criatura nova. Deixeu-vos emportar per la curiositat per descobrir un món de so, llum i moviment que es fa real a través de la robòtica. Hem reconstruït les històries del Senyor Tonet. Hem donat vida als seus viatges perquè de Senyor Tonet només n’hi ha un.

• Dinar de Festa Major, menú especial a la Cantina del Clot del Moro.

• 18:00 h – 20:30 h | Ruta i taller plantes medicinals.
    Farem un passeig per conèixer les plantes que tenim a l’entorn del Museu del Ciment i que tenen propietats medicinals i gastronòmiques, les observarem, identificarem i en recollirem algunes. Després anirem farem un taller que consistirà en saber què és la farmaciola natural, quines plantes tenen les propietats que necessitem i com utilitzar-les a casa. Prepararem també alguns remeis que no poden faltar a la nostra farmaciola, tal i com feien les nostres àvies i ens els emportarem a casa. Presentació del llibre: 101 Plantes medicinals i aromàtiques silvestres de Catalunya, a càrrec de l’autora Imma Espel, una miniguia completa i amb il·lustracions de Toni Llobet. (Cal reserva prèvia: reserves@museuciment.cat)

• 21:00 h | Nit astronòmica.
    Gaudeix de la nit i dels secrets del cel profund… en una activitat on ciència i mitologia es donen la mà. Un simulador espacial ens portarà de viatge per l’univers, parlarem de les teories que expliquen la seva formació, veurem com neixen i moren les estrelles i com dins d’aquestes s’hi formen aquells elements que conformen la vida tal com la coneixem. El telescopi ens permetrà d’observar diferents nebuloses, cúmuls (oberts/globulars), galàxies o sistemes binaris d’estrelles. Finalment, amb l’ajuda d’un làser, localitzarem les constel·lacions i ens aproparem a la seva història a través d’una sessió de mitologia dramatitzada… Que comenci la funció! (Cal reserva prèvia: reserves@museuciment.cat)

DIUMENGE 30 DE JULIOL

• 9:00 h | Ruta de les Cosidores amb dinar de Festa Major.
    Una sortida guiada a peu al voltant del patrimoni cultural, industrial i natural per la capçalera del Llobregat amb la guia de muntanya i restauradora del museu Violant Bonet. Ens acompanya durant el recorregut que antigament feien les cosidores, resseguint el pas del riu Llobregat i la canalització de l’aigua pel funcionament de la fàbrica Asland. La jornada es completa amb la visita al Museu del Ciment i l’entorn de la Colònia Asland del Clot del Moro. En motiu de la Diada cultural de Sant Jaume, en aquesta ocasió hi haurà la opció de Dinar de Festa Major al Refugi Quatre Cases, antiga residència dels enginyers de la fàbrica. (Cal reserva prèvia: reserves@museuciment.cat / guia@vioguia.com)

• 11:00, 12:00 i 13:00 h | Visites guiades.

• 25/07/2023