El Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC) ha incorporat a la seva col·lecció de fotografia un conjunt de 70 negatius fotogràfics monocromàtics en suport plàstic de l’any 1984, que mostren l’antiga fàbrica de ciment Asland al Clot del Moro, a Castellar de n’Hug. La incorporació d’aquest material al MNACTEC ha estat possible gràcies a la donació de Rafel Freixa, autor de les fotografies.
Les fotografies mostren l’antiga fàbrica de ciment Asland en estat d’abandonament, abans de la seva adquisició per part de la Generalitat de Catalunya, l’any 1996, i de la intervenció per convertir-la en museu. Actualment, l’antiga fàbrica acull el Museu del Ciment de Castellar de n’Hug, seu del MNACTEC.
Les imatges permeten veure parts que actualment han desaparegut, així com identificar alguns aspectes arquitectònics que poden ajudar a la interpretació del procés de producció de la fàbrica.
El conjunt de fotografies està format per imatges de l’exterior de la fàbrica, diversos espais interiors, de detalls i de la xemeneia, així com imatges del Xalet del Clot del Moro, els habitatges dels enginyers i la caserna de la Guàrdia Civil.
Accés al fons digitalitzat