Diada cultural de Sant Jaume i Festa Major del Clot del Moro 2021

El 25 de juliol de l'any 1904, el dia de Sant Jaume, es va posar en funcionament al paratge del Clot del Moro la fàbrica de la Companyia General d'Asfalts i Pòrtland, més coneguda amb el nom d'Asland. Uns anys més tard, es va establir aquesta data per celebrar la Festa Major de la Colònia industrial que es va construir al voltant de la fàbrica, i ràpidament es va convertir en una festivitat coneguda a tot l'alt Berguedà.

Aquest any, el Museu del Ciment ha recuperat aquesta diada amb diverses activitats gratuïtes divulgatives, lúdiques, culturals i gastronòmiques. La Diada Cultural de Sant Jaume de 2021 estarà dividida en dos dies: la tarda del dissabte 24 de juliol i el matí del diumenge 25 de juliol. Durant tot el cap de setmana es podrà gaudir d'una jornada de portes obertes al Museu del Ciment.

Es respectaran totes les mesures de seguretat sanitàries vigents, i caldrà reserva prèvia per a assistir a totes les activitats per tal de controlar l'aforament. La reserva prèvia d'activitats es podrà fer dins el divendres 23 de juliol.

DISSABTE 24 DE JULIOL

16:00h  /  VISITA GUIADA. Un recorregut amb informació didàctica i entretinguda pel centre d’interpretació situat a l’antiga sala on s’ensacaven els sacs de ciment, que es complementa amb la visita a les restes arqueològiques de la fàbrica, un patrimoni industrial declarat Bé Cultural d’Interès Nacional.  Es recomana continuar amb la següent activitat per entendre la totalitat del conjunt monumental que es troba al paratge natural del Clot del Moro. Activitat gratuïta

17:00h  /  RUTA NATURALISTA PER LA COLÒNIA DEL CLOT DEL MORO. Consta d’una primera part d’explicació patrimonial i històrica dels edificis principals que es troben a la colònia del Clot del Moro, per continuar amb el divulgador ambiental de Cuiol Nature, que proposa un recorregut natura endins, per impregnar-nos dels valors biològics, ecològics i geològics de la colònia, parlant de la biodiversitat, coneixent algunes de les seves adaptacions, escoltant els seus sons i aprenent a identificar alguns dels seus rastres. Activitat gratuïta

20:00H  /  SOPAR DE REVETLLA. Es recupera la Revetlla amb un menú especial al Refugi Quatre Cases, que ofereix la possibilitat de sopar al bell mig de la colònia i la seva natura. Consta de: Crep de carxofa amb salsa de formatges, Llom amb salsa de ceba del rostit, postres, pa vi i aigua. El pagament haurà de ser en efectiu directament al Refugi Quatre Cases: 14€

21:30H  /  TERROR FACTORY. Què passa quan es tanquen les portes del museu i es fa de nit a l’interior de la fàbrica? T’atreveixes a endinsar-te a i descobrir-ho? Activitat gratuïta, no recomanada per menors de 16 anys.

23:00H  /  BAIXADA A PEU NOCTURNA. Per acabar la vetllada, i després de totes les activitats al Clot del Moro, l’Associació Excursionista Lillet ens acompanya pel camí que feien els obrers cada dia quan acabaven el seu torn a la fàbrica i tornaven a La Pobla de Lillet, recuperant part de la nostra identitat col·lectiva, històrica i paisatgística... S’haurà de portar calçat còmode de muntanya, frontal o llanterna i aigua. Activitat gratuïta

DIUMENGE 25 DE JULIOL

12:00h  /  VISITA TEATRALITZADA. Eusebi Güell i Antoni Gaudí ens descobreixen la història de la Fàbrica Asland, amb una visita per les seves instal·lacions. El recorregut comença a les 10:30h a l’estació de La Pobla de Lillet amb el Tren del Ciment, inclou la parada i visita als Jardins Artigas. Activitat gratuïta al Museu del Ciment. Pagament del bitllet del Tren del Ciment i l’entrada als Jardins Artigas directament als respectius recursos.

13:00h  /  VERMUT MUSICAL. Enmig d’un entorn privilegiat, la zona dels antics forns rotatoris a l’interior de la fàbrica, es podrà gaudir gratuïtament de l’actuació musical i d’animació infantil del grup Tr3s x Qu4tre, un espectacle de 60 minuts on música de creació pròpia, espectacle i ball fan passar una bona estona a petits i grans. Hi haurà un servei gastronòmic i de degustació durant el concert a càrrec del restaurador Álvaro del Rio, El Castell, i es disposarà de: Pintxo de truita de patates (2,50€/unitat) Taboulé vegetal (vegà) (2,50€/unitat), Patates xips (2€), Llauna de musclos o escopinyes (6€), Fuet del Berguedà (2€), Olives (2€), Begudes de llauna (2€), Vermut de La Pobla de Lillet (4€). No s’accepten pagaments amb targeta. Només efectiu.

14:00h  /  MENÚ POPULAR DE SANT JAUME. La Cantina del Clot del Moro, a l’estació del Tren del Ciment, disposarà excepcionalment d’un menú popular en motiu de la diada de Sant Jaume. Es podrà escollir de primer: ensaladilla russa o amanida de pasta; de segon: botifarra amb seques o mandonguilles a la jardinera; de postres: tiramisù o pudding de xocolata; inclou una beguda de llauna. El pagament es farà directament a la Cantina: 11€/persona, no inclou cafès.