Finalitza la consolidació de l’antiga fàbrica Asland de Castellar de n’Hug

La Generalitat de Catalunya, mitjançant l’Institut Català del Sòl (INCASÒL), ha finalitzat les obres de consolidació de l’antiga fàbrica Asland, situada al paratge conegut com a Clot del Moro de Castellar de n’Hug. L’actuació ha permès aturar el procés de degradació de les estructures existents, en especial a la zona alta del complex, i fer un desenrunat generalitzat arran dels col·lapses que s’han produït i que afectaven diverses zones.

L’actuació l’ha promogut i finançat l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural del Departament de Cultura, que ha encarregat a l’INCASÒL la seva execució. El projecte ha estat redactat per l’arquitecte Miquel Àngel Sala Mateus i l’obra, realitzada per l’UTE Valvia-Dipco, ha tingut un cost de 700.000 euros.

Consolidació del conjunt

El projecte de consolidació és la continuació de l’actuació d’urgència que es va realitzar l’any 2019 arran del col·lapse parcial del mur de la zona alta de la fàbrica, que es va produir a l’any 2018.

L’obra ha consistit en aturar la degradació de les estructures existents i actuar en aquelles zones que es podrien veure afectades si es produís un col·lapse parcial d’alguna de les seves estructures. Aquest és el cas de la part alta del complex on es rebien i on es descarregava la matèria prima (roca calcària i magres) que arribava amb vagonetes provinents de les pedreres situades més amunt de la fàbrica.

Aquesta actuació inicial de consolidació s’ha fet en les zones de la fàbrica següents: la zona P (dipòsits de pedra), zona N (nau matxucadora i assecadora), zona M (sala cilindre assecador de pedra), zona J (nau refinació pedra), zona I (nau preparació carbó per a forns, zona H1 (nau forns originals), zona H2 (nau 1a ampliació de forns) i zona H3 (nau 2a ampliació de forns). En paral·lel s’ha fet el desenrunat dels diversos col·lapses que s’han produït i que actualment afecten diverses zones.

De forma genèrica s’ha fet el buidatge del trasdós del mur que fa de contenció de terres de la zona alta de la fàbrica i la seva consolidació i estabilització, així com l’estabilització, apuntalament i/o consolidació de les estructures de sostres i paraments verticals que encara es conserven. Pel que fa a l’estructura del mur de contenció superior s’ha consolidat amb una estructura metàl·lica ancorada on hi havia el mur lateral de la zona N que feia de contrafort originalment i s’ha reconstruït el tram de mur caigut aprofitant la pedra existent procedent del desenrunat.

També s’ha procedit a l’esbrossada de l’esplana general i de totes les superfícies de sostres de voltes que encara es conserven per tal de retirar tota la vegetació que ha anat proliferant. Concretament, a la zona de la gran esplanada també s’ha millorat la recollida i evacuació d’aigües de pluja i escorrenties per tal de minimitzar les infiltracions d’aigua a la resta d’àmbits del conjunt que queden a una cota inferior.

S’ha fet una esbrossada dels terrenys del costat oest i s’ha formalitzat un camí-escala que permetrà i facilitarà el manteniment del monument.

Finalment, s’han millorat uns trams de sistemes de drenatge al llarg de diferents zones de les actuacions per a permetre la recollida i evacuació d’aigües de forma controlada i minimitzant les afectacions a les zones de l’edifici que encara es conserven.

Història

L’edifici de la fàbrica de ciment Asland va ser construït entre 1901 i 1904 després de que Eusebi Güell i altres socis fundessin a Barcelona la “Compañía General de Asfaltos y Portland, S.A. Asland”, una societat dedicada a la fabricació del ciment pòrtland. La fàbrica va funcionar fins l’any 1975 quan es va traslladar la producció del ciment a una nova fàbrica construïda al turó de Montcada.

El conjunt de l’edifici té unes dimensions aproximades de 125x60 metres i es caracteritza per la seva disposició esglaonada adaptant-se al pendent natural del terreny. Això permetia aprofitar el desnivell i la força de la gravetat amb la finalitat d’estalviar energia per al transport del material  al llarg de totes les fases de producció.

Actualment la fàbrica està parcialment rehabilitada i acull el Museu del Ciment de Castellar de n’Hug, una de les seus del Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC).