El conjunt patrimonial del Clot del Moro estrena un circuit per difondre el llegat patrimonial de l’antiga fàbrica de ciment

El conjunt patrimonial del Clot del Moro (Castellar de n’Hug) ha estrenat un circuit amb senyalització interpretativa que permet descobrir o ampliar els coneixements d’un dels bressols de la industrialització de la comarca. Aquest dijous ha tingut lloc l’acte d’inauguració. Hi ha assistit, Ramon Caballé, president del Consell Comarcal del Berguedà, Lluis Vall, president de l’Agència de Desenvolupament del Berguedà, Jaume Perarnau director del Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC) i Anna Garcia, coordinadora del Museu del Ciment. Han estat rebuts per Salvador Juncà, l’alcalde de Castellar de n’Hug.

Les obres han consistit a millorar i condicionar diferents espais de l’entorn del Museu del Ciment de Castellar de n’Hug i l’estació del carrilet per crear un itinerari del conjunt monumental del Clot del Moro. Es tracta d’un recorregut que complementa les visites als recursos existents i crea espais per al lleure. Aquesta intervenció permet reivindicar aquest conjunt fabril alhora que relliga i recupera de l’oblit tots aquells edificis relacionats amb l’antiga fàbrica de ciment Asland i que es troben al seu voltant, perquè els usuaris coneguin millor les característiques d’aquesta colònia, la seva gènesi i història. D’aquesta manera es vol fomentar la difusió i el coneixement d’un patrimoni industrial de primer ordre.

Els treballs formen part de les actuacions previstes dins del Pla de Sostenibilitat Turística en Destinació “Una nova mirada al Llobregat, el riu més treballador del món” finançat pels fons Next Generation EU de la Unió Europea dins del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència de l’estat espanyol concedit a la comarca per un valor global de 2,5 milions d’euros. La realització del circuit ha costat 43.255,46 euros amb l’IVA inclòs.

Un recorregut pel llegat industrial a l’aire lliure
El recorregut s’ha creat al voltant de la fàbrica i comprèn tota la colònia del Clot del Moro. Transcorre per elements que havien estat emblemàtics i que el pas del temps i la manca de manteniment han esborrat o malmès. El visitant podrà fer el circuit seguint uns tòtems informatius que trobarà a cada punt d’interès i els senyals verticals de direccionalitat que guien als usuaris. Els tòtems inclouen un mapa del recorregut per ubicar al públic en cada parada i fer visible la totalitat del conjunt patrimonial i els edificis o restes que el componen. Per dur-ho a terme s’ha fet una neteja i condicionament de tot el camí i actuacions a cada espai de neteja i de seguretat. Els punts i tòtems existents s’incorporen a l’actual circuit.

Els indrets que configuren aquest circuit són: l’estació del carrilet i el pont Asland, la fàbrica Asland i els edificis complementaris, la central hidroelèctrica (on hi havia hagut la fusteria), els forns de calç i la canonada, el jardí del xalet Güell, el xalet Güell, la bàscula i la cotxera, l’ermita de sant Jaume, els habitatges dels treballadors de la cimentera (no es conserven, però sí que se sap a on eren) i el safareig, el xalet on vivien els enginyers, una pedrera o la caserna de la guàrdia civil.

Amb aquesta actuació es  deixa la porta oberta a la possibilitat de fer-ne una segona fase que recorri la totalitat del territori a través d’una xarxa de camins que vagi més enllà de la colònia i que uneixi els elements que van ser claus de la industrialització en aquesta zona i també al Berguedà: l’aigua al naixement del riu Llobregat i les mines de carbó que hi havia a la serra del Catllaràs a la Pobla de Lillet.

[Nota elaborada pel Consell Comarcal del Berguedà]